dinsdag 4 februari 2014

Het recept naar succes.

Als klein meisje wist ik het al, ik wilde een prinses worden, of een juffrouw, of een fee, of.... Een journalist. En nu, nu zit ik in de vierde klas van de Havo en is mijn keus weer op de studie journalistiek gevallen. En paar weken geleden dacht ik, ik kom er wel, vroeger kon ik al goed schrijven, dat blijft wel zo. Als er iets niet waar is, is dat het wel. De wereld innoveert, en de mensen die over een talent beschikken worden steeds beter. Bij The Voice Kids kun je dat erg goed zien, de kinderen zijn misschien wel beter als de volwassenen.  En soms is dat best frustrerend. Zoals Angela al zei: "De jeugd heeft de wereld." En dat is inderdaad waar. Kijk dit filmpje maar eens, dat snap je wat ik bedoel. Battle Ayoub, Ieke en Merel




Een tijdje geleden had ik een gesprek met mijn vader, over mijn toekomst. Ik vertelde dat ik bang was om het niet te redden in de journalistieke wereld omdat er toch maar een kleine 60% van alle journalisten aan het werk is. Papa vertelde mij dat je dromen waar kon maken, zolang je er voor gaat, alles geeft, 100%. Als je dat niet doet, zijn dromen inderdaad bedrog. Zo zou Linda de Mol er nooit zijn gekomen als ze geen lef zou hebben getoond, en gewoon stil had afgewacht in de hoop dat er toevallig verschillende kansen haar leven zouden komen beïnvloeden. Moet je kijken waar ze nu staat: haar eigen tijdschriften (Linda., Linda.meiden, Linda.Mode, Linda.wonen en l'Homo), elke zondag op de buis bij Miljoenenjacht, haar eigen serie (Gooische Vrouwen) met hoge kijkcijfers en ze is elk najaar te zien op tv met "Ik hou van Holland" samen met Jeroen van Koningsbrugge en Guus Meeuwis. Waarschijnlijk vergeet ik zelfs nog een paar dingen die zij in haar leven heeft bereikt. Dit zou haar nooit zijn gelukt als ze geen lef had getoond, niet had doorgezet en bang zou zijn geweest om fouten te maken. Maar boven alles, dit zou haar niet zijn gelukt als ze geen actie zou ondernemen. 
Dus, Linda de Mol is succesvol. Maar daar schiet jij nog niets mee op. Welke ingrediënten heb je nodig voor succes? Het meest voor de hand liggende lijkt het talent, maar schijn bedriegt. Natuurlijk moet je het goed kunnen, maar is het niet veel belangrijker om het ook leuk te vinden? Als je het niet leuk vindt, heb je niets aan je talent. Het wordt een sleur om er aan te beginnen, en daar hebben we niets aan! Dus dat is ons ingrediënt nummer 1. Het tweede ingrediënt is doorzettingsvermogen. Ik hoor jullie denken: "Huh? Weer geen talent?" Again, ik vind dat doorzettingsvermogen meer waard is. Want wat heb je aan je talent als je er niets voor wilt doen? Wat heb je aan talent als je jezelf uit het veld laat slaan door één tegenslag? Juist ja, niets! Een talent kun je ontwikkelen en als je niet oefent word je nooit goed (of beter). 
#7

Wordt het derde ingrediënt dan wel talent? Ja! Talent is natuurlijk ook erg belangrijk als je succesvol wilt worden. Ik zou wel professionele basketspeler willen worden, maar aangezien mijn talent niet helemaal bij de balsporten liggen, gaat het me nooit lukken. Ook niet als ik veel ga oefenen. Blijf dus realistisch! Als vierde ingrediënt zou ik zeggen dat je een eigen stijl moet hebben. Als je geen eigen stijl hebt, zal je nooit opvallen tussen alle andere die over diezelfde talent beschikken. 


Wacht dus niet af totdat er een kans voorbij komt, nee! Zorg dat de kansen naar jou toekomen! Als je goed kan dansen, ga dan onder dansles. Zorg dat je nog beter wordt, dat je jezelf onderscheidt van de rest. Zorg dat je een eigen stijl hebt, een andere als alle andere. En oefen, oefen, oefen, Want als jij opvalt en goed bent, zal je eerder uitgekozen worden dan alle andere. Wacht niet af totdat je een kans krijgt, maar ga zelf naar de kans toe! Want als jij geen actie onderneemt, zal er niemand zijn die jou en jouw talent opmerkt. Dus kom met je luie lijf van die stoel, bank of waar je dan ook op mag zitten af en ga aan de slag! 
Natuurlijk kunnen jullie hier anders over denken, en dat hoor ik graag in de reacties. Tips zijn altijd welkom! 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten