zaterdag 8 februari 2014

Lifestyle: voor jezelf opkomen; Tips and tricks!

Het ligt me niet, denk ik. Het ligt me niet om voor mezelf op te komen. Waar ik ook ben, tussen mijn vrienden, in mijn klas of bij onbekenden. Hoe ik me ook voel, verdrietig, vrolijk of zelfverzekerd. Mijn mond vertikt het, om voor mezelf op te komen. Mijn moeder (en heel veel andere) proberen mij dit aan te leren, sinds dat ik een klein kleutertje ben.  En ook al gaat het steeds beter, nog steeds gaat het niet zo hoe het zou moeten. Bang om verkeerd over te komen, bang om een bitch gevonden te worden. En ook al denk ik dat ik al een stuk steviger in mijn schoenen sta als ik mezelf met een paar jaar geleden vergelijk, voor mezelf opkomen is iets wat ik nog niet heel goed kan. En diep in mijn hart weet ik ook wel dat voor mezelf opkomen iets anders is dan de bitch uit te hangen, toch vind ik het moeilijk. En om mezelf nog een keer in te wrijven dat ik dit echt moet leren, ga ik deze post hieraan besteden. Hoe kom je voor jezelf op? 

Facebook




Voor jezelf opkomen is zoals ik al zei iets heel anders dan de bitch uithangen. Als je op de goede manier voor jezelf opkomt, dan gaat het voor jou op de goede manier en de andere persoon voelt zichzelf dan ook niet rot erover. 
  • Let erop dat je niet té aanvallend gaat praten. Praat altijd in de ik-vorm. 
         "Ik heb het idee dat je geen rekening houdt met wat de andere meiden willen,                          kunnen we daar eens over praten?" 
           Komt anders over dan:
          "Je houdt geen rekening met me. Je doet van alles wat je zelf wilt en denkt niet aan je            andere vriendinnen." 
          Do you see the difference? Zo kom je toch anders (vriendelijker) over, terwijl je                         eigenlijk precies hetzelfde aangeeft. 
  • Geef vanaf nu je grenzen aan. Daar hoort ook bij dat je 'nee' leert zeggen.  In jouw leven wil iedereen wel iets van je. Je vriendinnen willen dat je ze kleding- of liefdesadvies geeft, je vriend wilt dat je weer eens bij hem langs komt, je oma heeft hulp nodig bij de computer en dan hebben we het nog niet eens over school gehad! Dit kun je natuurlijk niet allemaal tegelijkertijd. Bij grenzen aangeven hoort ook dat als je iets niet wilt doen, met je hakken in het zand gaat staan en het ook echt niet doet! 
  • Richt jezelf op je goede kanten. Huh? Wat heeft dit nou weer met voor jezelf opkomen te maken? Uit onderzoek is gebleken dat mensen die zich richten op hun positieve kanten gelukkiger en zelfverzekerder zijn. De beste manier om op je goede kanten te richten is door al je goede kwaliteiten en goede eigenschappen op papier te zetten! Hang dit papiertje ergens waar jij elke dag komt! 
  • Ook is het belangrijk om te weten wat jij wilt. Als jij niet weet wat je wilt, kun je nooit je mening duidelijk maken aan de anderen. Het uitleggen waarom je iets niet wilt is ook erg belangrijk! 

    • Zorg ook dat het duidelijk voor jou is wat de andere wilt bereiken. Het is de bedoeling dat jullie beide bereiken wat jullie willen op een goede manier met rekening te houden met de andere.
    • Het helpt om vaker je mening te geven zonder de andere aan te vallen. Dus als je in een discussie zit waar jij meestal je mond houdt, zorg dat je hem nu een keer opendoet en laat de andere weten dat jij er ook bent! 
    • And last but not least, blijf aardig. Dat jij opkomt voor jezelf, hoeft jullie contact niet te verslechteren en hoeft de andere al helemaal niet de grond in te duwen. 
Vinden jullie het ook lastig om voor jezelf op te komen? Wat doe jij er tegen? Leave it in the comments! 

1 opmerking:

  1. Ik heb juist het tegenovergestelde als jij. Ik zeg altijd meteen wat denk zonder er over na tedenken. Sommige mensen vinden dat ik kwetsend ben maar ik zeg het liever meteen want ik hou er niet van om te roddelen. Maar ik geloof niet dat jij dat doet maar probeer ''Nee'' te zeggen tegen dingen die je niet wil x

    BeantwoordenVerwijderen